برنامه جدید امتحانات نهایی دانش‌آموزان اعلام شد ممنوعیت‌های تردد ویژه مراسم تشییع پیکر رئیس جمهوری در مشهد اعلام شد تشکیل پرونده قضایی برای منتشرکنندگان مصادیق توهین‌آمیز درخصوص سانحه بالگرد حامل رئیس‌جمهور پیش‌بینی هواشناسی مشهد برای روز پنجشنبه (٣ خرداد ١۴٠٣) هم‌زمان با مراسم تشییع و تدفین رئیس‌جمهور پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (سه‌شنبه، یکم خرداد ١۴٠٣) | آغاز بارش‌های پراکنده باران در استان آسیب‌هایی جدی که روغن مصرف شده به مغز می‌زند تا زنده هستید، تکلیفتان را برای اهدای‌عضو مشخص کنید دستگیری اعضای باند گروگان‌گیری اتباع خارجی در تهران ۱۰ راهکار برای به حداکثر رساندن کالری‌سوزی در ۳۰ دقیقه خوراکی‌های سالمی که می‌توانید جایگزین نان کنید نحوه مصرف برگه زردآلو برای یبوست | طبع قیسی خشک گرم است یا سرد نقش مهم تغذیه در تکامل دندان‌ها ۷ دلیل احساس تشنگی مداوم اعمال قانون۱۴۷۸دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد|۵۳نفر درتصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (یکم خرداد ماه ۱۴۰۳) کندی حرکت در میدان جمهوری به سمت میدان جهاد در مشهد (یکم خرداد ۱۴۰۳) آیا مدارس قم فردا سه شنبه (۱ خرداد ۱۴۰۳) تعطیل است؟ کارنامه زیست‌محیطی شهید سید ابراهیم رئیسی
سرخط خبرها

بسته پیشنهادی برای سفر در تعطیلات نوروز ۱۴۰۱

  • کد خبر: ۱۰۲۵۳۲
  • ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۰
بسته پیشنهادی برای سفر در تعطیلات نوروز ۱۴۰۱
پس از محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های فراوان، حالا وقت آن رسیده است که با رعایت همه نکات بهداشتی، بار سفر ببندیم و مانند روزگار پیش از همه‌گیری کرونا، راهی شهر‌های دور و نزدیک شویم و از تعطیلاتمان نهایت لذت را ببریم.

مریم‌شیعه‌زاده | شهرآرانیوز - پس از دو نوروز سخت و پراسترس، امسال نخستین سالی است که واکسیناسیون عمومی کووید ۱۹ محقق شده است و حالا می‌توان با خیال راحت‌تری به زندگی ادامه داد. پس از محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های فراوان، حالا وقت آن رسیده است که با رعایت همه نکات بهداشتی، بار سفر ببندیم و مانند روزگار پیش از همه‌گیری کرونا، راهی شهر‌های دور و نزدیک شویم و از تعطیلاتمان نهایت لذت را ببریم.

طبیعت، گزینه امن و سلامتی برای سفر‌های نوروزی امسال است و اینکه کجا برویم و از کدام طبیعت‌ها دیدن کنیم، همان موضوعی است که امروز می‌خواهیم با شما در میان بگذاریم. برایتان چهار نقطه از کشور را آماده کرده‌ایم که هرکدام دارای مقصد‌های طبیعی زیبایی هستند که تماشایشان بی‌شک شما را به وجد می‌آورد و خاطره آن‌ها تا همیشه گوشه ذهنتان ماندگار خواهد بود.

در دل جنگل‌های پهناور گلستان

بسته پیشنهادی برای سفر در تعطیلات نوروز ۱۴۰۱

گلستان سرزمین منحصربه‌فرد و پهناوری است که در جای‌جای آن، زیبایی‌های طبیعی بسیاری وجود دارد. ترکیب آبگیرها، آبشارها، جنگل‌ها، کوه‌ها و حتی دریا در بخشی از این استان جذاب، ترکیب استثنایی و چشم‌نوازی است که به‌جز دو استان گیلان و مازندران، پیدا نمی‌شود؛ دو استانی که احتمالا مقصد گردشگری بسیاری از افراد در تعطیلات نوروز باشند و به همین دلیل در بسته پیشنهادی ما جایی ندارند.

علاوه بر موقعیت‌های محبوب و معروف این استان، مانند جنگل‌های گلستان، آبشار زیارت، پارک جنگلی النگ‌دره و... پیشنهاد ما برای شما بازدید از آبشار‌هایی است که پیمایش آن‌ها، پیمایشی خانوادگی محسوب می‌شود و رسیدن به آن‌ها برای هرکسی ممکن است؛ آبشار‌هایی مثل اوشرشره حوالی شفیع‌آباد فندرسک یا بهشت باران در قلب جنگل‌های شصت‌کلا.

برای رسیدن به این آبشار‌ها می‌توان از راهنمای محلی بهره برد، اما اگر اهل طبیعت‌گردی باشید، می‌توانید با استفاده از نرم‌افزار‌های مخصوص این کار، مسیر دسترسی به این آبشار‌ها را روی نقشه مشخص کنید و با خیال راحت به پیمایش بپردازید. آبشار جن‌کلو در حوالی روستای ماهیان، آبشار چلی در نزدیکی روستا چلی و آبشار پیرغار شهر گالیکش هم از دیگر آبشار‌هایی هستند که پیمایش‌های کوتاه، اما بی‌نهایت جذاب دارند. در سفر به گلستان می‌توانید به سراغ روستا‌هایی مانند جهان‌نما و درازنو بروید و بالاتر از ابرها، به تماشای آن‌ها بپردازید.

گلستان به هر جهت، زیبایی‌های کم‌نظیری دارد که خاص خودش است. چشمه صورتی‌رنگ گمیشان نیز می‌تواند از مقاصدی باشد که کمترکسی به سراغ آن می‌رود و حتی در ایام نوروز خلوت است. بازدید از آبشار‌هایی مانند کبودوال در شهر علی‌آباد کتول، لوه واقع در روستایی به همین نام و مجموعه آبشار‌های شیرآباد در شهر کوچک خان‌ببین نیز از جذابیت‌های دیگر این استان است که در تعطیلات شلوغ‌اند و پیشنهاد می‌کنیم که بازدید از آن‌ها را به صبح زود موکول کنید. این آبشار‌ها از جاذبه‌های عمومی گردشگری این استان به حساب می‌آیند، اما با این همه نباید از تماشایشان صرف نظر کرد.

پیشنهاد مهم دیگر ما برای این سفر هم، بازدید از ترکمن صحرایی است که با شروع فصل بهار، یکدست سبز می‌شود و این سرسبزی چنان مسحورکننده است که نمی‌توانید برای لحظه‌ای از آن چشم بردارید. در حوالی ترکمن‌صحرا نیز مکان‌های تاریخی و دیدنی مانند آرامگاه چوپان آتا و قبرستان خالد نبی وجود دارد که توصیه می‌کنیم حتما دیدن این دو مکان حفاظت‌شده را در برنامه‌های خود قرار دهید.

چرا به گلستان سفر کنیم؟

+ سرسبز و زیبا ست.
+ جاذبه‌های طبیعی فراوان دارد.
+ فاصله کوتاهی تا استان خراسان‌رضوی دارد.
چرا به گلستان سفر نکنیم؟
+ بیشتر ظرفیت اقامتگاه‌های این استان در نوروز تکمیل است.
+ از استان‌های پررفت و آمد به حساب می‌آید و در مسیر است.
+ دریای چندان مطلوبی ندارد.

سیستان و بلوچستان؛ سرزمین نخل و دریا

بسته پیشنهادی برای سفر در تعطیلات نوروز ۱۴۰۱

وقتش رسیده است به سراغ استانی برویم که مانند کتابی خواندنی و پرمحتوا، اما بدون مخاطب است که البته در سال‌های اخیر مورد توجه گردشگران واقع شده و به نظر می‌رسد که اوضاع و احوال صنعت گردشگری در آن رو به بهبود است.

استان زیبای سیستان‌وبلوچستان دومین مقصدی است که می‌خواهیم درباره آن بنویسیم. سیستان‌وبلوچستان مردمانی صبور، نجیب و مهمان‌نواز دارد و بیشتر زیبایی این استان را افرادی تشکیل می‌دهند که در این سفر با آن‌ها به معاشرت می‌پردازید و مهمان آن‌ها هستید؛ مردمی که با جان و دل پذیرای شما هستند و از هیچ مهربانی دریغ نمی‌کنند.

مکان‌های طبیعی گردشگری این استان بیشتر در جنوب آن قرار دارد؛ جایی که به دریای عمان متصل است و به‌واسطه هم‌نشینی با آب‌های آزاد، در بیشتر فصل‌های سال آب‌وهوایی معتدل دارد و از گرمای بیش از حد و سرمای تحمل‌نشدنی به‌دور است.

مجموعه سواحل مکران در این استان تکرارنشدنی است و احتمالا نام این سواحل را شنیده باشید. ساحل درک، محل تلاقی کویر و دریا و معروف‌ترین ساحل این استان است که تک‌درخت نخل آن با فاصله‌ای زیاد از دیگر درختان نخل، نماد این ساحل است. ساحل بندر تنگ نیز تلاقی کویر و دریا را در دل خود دارد که مانند درک پرآوازه نیست، اما به همان اندازه زیباست. اسکله بریس و ساحل پزم تیاب هم از دیگر سواحل گردشگری این منطقه است. چشمه‌های گل‌فشان جنوب این استان از جاذبه‌های گردشگری به‌یادماندنی کشور است؛ جایی که گاز‌ها به‌مرور زمان از زمین خارج می‌شوند و همین موضوع باعث می‌شود تا از دل زمین گل بجوشد و بالا بیاید. این چشمه‌های گلی خاصیت درمانی دارد و افراد برای تقویت پوست و مو به‌طور کامل درون این چشمه‌ها فرو می‌روند و وقتی گل تازه روی پوست خشک شود، به‌راحتی از روی آن جدا می‌شود.

بندر گواتر هم خانه پرندگان مهاجر و جنگل‌های حرایی است که قایق‌های موتوری کوچک، شما را برای گشت‌وگذار لابه‌لای آن‌ها راهی می‌کنند. سواحل بندر چابهار هم آب‌فشان‌ها و صخره‌های زیبایی دارد که می‌تواند چند ساعت شما را سرگرم کنند. دریاچه صورتی لیپار هم جزو سه دریاچه صورتی در ایران است و هنگام طلوع و غروب آفتاب بی‌نهایت چشم‌نواز است. بازدید از این دریاچه را نیز حتما در برنامه‌هایتان بگذارید. غذا‌های محلی این استان با همه غذا‌هایی که تاکنون میل کرده‌اید، متفاوت است و اگر طعم تندی را می‌پسندید، خوش‌حال باشید که سیستان وبلوچستان مهد غذا‌های تند و تیز است؛ غذا‌هایی که ادویه‌های فراوان و باکیفیت دارد و طعم‌های بی‌نظیری را می‌سازد.

چرا به سیستان و بلوچستان سفر کنیم؟

+ در تعطیلات نوروز خلوت است.
+ طبیعت دست‌نخورده و زیبایی دارد.
+ مردم خون‌گرم و مهمان‌نوازی دارد.
چرا به سیستان و بلوچستان سفر نکنیم؟
+ کارت سوخت استان‌های دیگر در این استان غیرفعال است.
+ اقامتگاه‌های اندک و بی‌کیفیتی دارد.
+ فاصله لوکیشن‌های دیدنی از یکدیگر زیاد است.

غافلگیری بزرگ در غرب هرمزگان‌

بسته پیشنهادی برای سفر در تعطیلات نوروز ۱۴۰۱

می‌خواهیم بخشی از استان هرمزگان را برایتان معرفی کنیم که دره‌ها، تنگه‌ها، چشمه‌ها، سواحل، آبشار‌ها و دریای بی‌نظیری که دارد، در هیچ کجای ایران همانند ندارد. مزیت استان هرمزگان نسبت به دیگر استان‌ها این است که نقاط گردشگری غرب آن همچنان بکر و دست‌نخورده باقی مانده‌اند و برخلاف جاذبه‌های طبیعی شناخته‌شده، تردد زیادی ندارند.

هرمزگان بی‌شک یکی از استان‌های زیبای کشور است که آن را بیشتر با جزایر و بنادرش می‌شناسند، اما آنچه در این استان تکرارنشدنی است، مناطق غربی هستند و کوهستان‌هایش. اولین مقصدی که می‌توانید با خیال راحت به آن سفر کنید، دو جاذبه طبیعی آب‌دبه یا اودبه و شوتاریکو است. اسم این دو جاذبه طبیعی را در کنار یکدیگر می‌آوریم. زیرا مسیر این دو، تا حد زیادی مشترک است.

برای بازدید از این دو نیاز به راهنمای محلی دارید و باید یک صبح تا عصر زمان بگذارید. شوتاریکو و آب‌دبه حوالی روستای چک‌چک و شهر پارسیان قرار دارند و پس از پیمودن مسیری نزدیک به یک ساعت، به یک چند راهی خواهید رسید که یکی از این راه‌ها به آب‌دبه ختم می‌شود و دیگری به شوتاریکو. شوتاریکو اعجاب‌انگیز و بی‌نظیر است؛ زیباترین تنگه‌ای که می‌توانید در همه زندگی‌تان ببینید. انحنای دیواره‌ها، زلالی آب، خنکای آن و تاریکی‌اش حیرت‌زده‌تان می‌کند و احتمالا احساسات متناقضی مانند ترس و لذت، دلهره و اشتیاق و هیجان و آرامش را تجربه خواهید کرد. آب‌دبه نیز دست کمی از شوتاریکو ندارد.

مکانی مناسب برای شناست که عمق آن تا سه متر هم می‌رسد. رسیدن به چشمه جوشان آب‌دبه در دل کوهستان و منطقه گرم و خشکی که زمینش از تشنگی ترک خورده است، احساس فوق‌العاده‌ای دارد. از دیواره‌های دورتادور چشمه آب سرازیر می‌شود و درختان نخل را می‌توانید بالای سرتان ببینید. در شکاف کوهی عظیم شنا می‌کنید و از دمای همیشه متعادل آب لذت می‌برید.

آب‌دبه منشأ آ‌ب‌گرم دارد و همین موضوع باعث می‌شود تا در همه طول سال، دمایی یکسان داشته باشد. از دیگر جاذبه‌های غرب هرمزگان می‌شود به تنگه بوچیر و تنگه درزو اشاره کرد. دو تنگه‌ای که هم مسیر فنی‌وحرفه‌ای دره‌نوردی دارد و هم مسیری که بتوان خانوادگی آن را پیمود و از تماشای آن‌ها لذت برد. این دو مسیر با یکدیگر مقایسه‌شدنی نیستند، اما تماشای این دو تنگه خالی از لطف نیست. سواحل مکسر، تبن، دستیر، بنود و... ازجمله سواحل این بخش از استان هرمزگان هستند که با اختلاف، ساحل مکسر در حوالی بندرمقام، زیباترین ساحل ایران است.

دو جزیره لاوان و جزیره خالی از سکنه مارو هم جزو مناطق گردشگری این منطقه‌اند که غواصی آزاد در آب‌های این دو، بهترین تجربه غواصی در خط جنوب ایران است. تنوع دنیای زیر آب و شفافیت حوالی این دو جزیره، با هیچ‌کجا قابل قیاس نیست. تنگ کلات، اوسیاه، اوسوز و... نیز از دیگر مناطق گردشگری این منطقه‌اند.

چرا به هرمزگان سفر کنیم؟

+ دیدنی‌های بکر و دست‌نخورده طبیعی دارد.
+ ژئوتوریسم این منطقه در ایران بی‌نظیر است.
+ فعالان گردشگری این منطقه زیاد و در درسترس‌اند.
چرا به هرمزگان سفر نکنیم؟
+ جاده‌های پرپیچ‌وخم و ناایمن دارد.
+ هزینه همراهی لیدر محلی و کرایه تجهیزات، زیاد است.
+ پیمایش‌های پرچالش دارد که برای همه افراد مقدور نیست.

سرزمین آبشار‌های خروشان

بسته پیشنهادی برای سفر در تعطیلات نوروز ۱۴۰۱

به سمت غرب برویم؛ جایی که حجم آب و سرسبزی آن برای مایی که ساکنان شرق کشوریم، شگفت‌آور و باورنکردنی است. درخشش چمنزار‌ها زیر نور خورشید و درختان قطور و سربه‌فلک‌کشیده‌اش مانند ندارد و علاوه بر طبیعت چشم‌نواز، مردمان نجیب و مهربانی دارد که زیبایی این استان را دوچندان کرده‌اند. طبیعت لرستان، طبیعتی منحصربه‌فرد است که شاید بتوان بخشی از آن را در استان چهارمحال‌وبختیاری تجربه کرد، اما برای دیدن طبیعت تمام و کمال آن، ناچار باید به لرستان سفر کرد.

حوالی شهرستان دورود و در نزدیکی دریاچه گهر، آبشار مرتفعی به نام ازنادر وجود دارد؛ آبشاری کم‌نظیر و بی‌نهایت زیبا در دل کوهستان، با آبی که معمولا در همه فصل‌های سال خنک است و حجم آن شگفت‌زده‌تان می‌کند. برای رسیدن به ازنادر، باید ابتدا به سمت دریاچه گهر برانید. پس از قرارگرفتن در جاده اختصاصی گهر، به سمت جاده فرعی روستای دره اسپر بروید و خودرو را در روستا پارک کنید.

از روستا تا آبشار زیبای ازنادر فقط چهل دقیقه فاصله است و اگر هنوز تصوری از بهشت ندارید و دلتان جلوه‌ای استثنایی از طبیعت می‌خواهد، به تنگه لی‌لی شهرستان دورود بروید. تنگه لی‌لی را به نام تنگه سورپیلو هم می‌شناسند. این تنگه حیرت‌انگیز که طول آن را می‌بایست با قایق پیمود یا شنا کرد و دست به سنگ شد، جایی میان دو روستای چمنار و سیرم است.

از دیگر جذابیت‌های استان لرستان هم می‌شود به آبشار چشمه‌گوش اشاره کرد. چشمه‌گوش در حوالی شهر پل‌دختر است و چیزی حدود پانزده دقیقه از این شهر فاصله دارد. با این حال در همه فصل‌های سال خلوت است و نکته شگفت‌آور درباره آن، این است که چشمه‌گوش دوطبقه است.

زمانی که بر یال کوه‌های اطراف آن قرار بگیرید، هر دوطبقه را در یک قاب می‌بینید و اگر شناکردن در طبیعت را دوست دارید، هر دو طبقه برای آب‌تنی مناسب است. چشمه‌گوش عمیق و شفاف است و جزو زیباترین آبشار‌های کشور است. دره شیرز هم ازجمله مقاصد گردشگری این استان است که هرسال، طبیعت‌دوستان زیادی را به لرستان می‌کشاند. شیرز در تعطیلات به‌نسبت شلوغ است و هرچقدر در این دره بیشتر پیمایش کنید و پیش بروید، به سکون و آرامش بیشتری می‌رسید و طبیعت در نظرتان دوست‌داشتنی‌تر است.

چرا به لرستان سفر کنیم؟

+ سرسبز و پرآب است.
+ در بهار، زیبایی دوچندان دارد.
+ زیباترین آبشار‌های ایران در این استان است.
چرا به لرستان سفر نکنیم؟
+ هوا تاحدودی سرد است.
+ اقامتگاه‌های کمی دارد.
+ مسافتش تا شهر مشهد زیاد است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->